Sada aastat vana tava
www.opleht.ee
24.08.2012
Veel sajand tagasi olid paljud teedega
ristuvad sildadeta jõed maanteedel liikujatele tõsiseks takistuseks.
Sillaehitus oli kulukas ja aeganõudev, seetõttu olid Liivimaa jõgedest vaid
vähestel püsisillad. Jõgesid ületati enamasti koolmekohtades. 1930. aastate
alguseni polnud Emajõel Tartust kuni Peipsini ühtegi silda, jõge ületati
parvedel.
19. sajandi viimasel aastakümnel oli Kavastu mõisnikuks edumeelne parun Werner Wulff, kelle eestvõttel pandi koduküla juures 1899. a kohalike liha- ja piimatootjate meeleheaks üle Emajõe käima parv, mis ümbruskonna eluolu märgatavalt lihtsustas. Parvega oli jõge tollal siiski üsna ohtlik ületada, mõnikord riskiti nii enda kui ka hobuste eluga.
1983. a katkes siinse parve üleveokett, parv ise kadus allavoolu ning hooratas vajus jõevoogudesse.
1999. a taaselustati sajandivanune traditsioon Luunja valla ja AS Giga koostöös. Originaalhooratas tõsteti jõepõhjast üles ja pandi taas tööle.
* * *
Parve viib üle jõe metallkett, mille otsad on kalda külge kinnitatud. Parvemees väntab hooratast, mis parve mööda ketti edasi sikutab.
Piduriks on parvel poolemeetrine roigas – kui see hooratta vahelt läbi pista, ei liigu parv kuhugi.
Sadamas kinnitatakse parv randumissilla külge kahe keti ja priskete puupunnidega.
Kõige suurem matemaatika on parvemehe jaoks see, kummal kaldal järgmist autot oodata. Enamasti saabub uus ülevedamist vajav auto ikka teisele kaldale, mitte sinna, kus seda oodatakse.
Navigatsioonihooaja algus ja lõpp sõltuvad peamiselt jääoludest ning võivad aastate lõikes erineda.
Allikas: Luunja valla koduleht
19. sajandi viimasel aastakümnel oli Kavastu mõisnikuks edumeelne parun Werner Wulff, kelle eestvõttel pandi koduküla juures 1899. a kohalike liha- ja piimatootjate meeleheaks üle Emajõe käima parv, mis ümbruskonna eluolu märgatavalt lihtsustas. Parvega oli jõge tollal siiski üsna ohtlik ületada, mõnikord riskiti nii enda kui ka hobuste eluga.
1983. a katkes siinse parve üleveokett, parv ise kadus allavoolu ning hooratas vajus jõevoogudesse.
1999. a taaselustati sajandivanune traditsioon Luunja valla ja AS Giga koostöös. Originaalhooratas tõsteti jõepõhjast üles ja pandi taas tööle.
* * *
Parve viib üle jõe metallkett, mille otsad on kalda külge kinnitatud. Parvemees väntab hooratast, mis parve mööda ketti edasi sikutab.
Piduriks on parvel poolemeetrine roigas – kui see hooratta vahelt läbi pista, ei liigu parv kuhugi.
Sadamas kinnitatakse parv randumissilla külge kahe keti ja priskete puupunnidega.
Kõige suurem matemaatika on parvemehe jaoks see, kummal kaldal järgmist autot oodata. Enamasti saabub uus ülevedamist vajav auto ikka teisele kaldale, mitte sinna, kus seda oodatakse.
Navigatsioonihooaja algus ja lõpp sõltuvad peamiselt jääoludest ning võivad aastate lõikes erineda.
Allikas: Luunja valla koduleht
Postimees 03.01.1933
Kavastu parvest
ülesaamise asjus on nurin tekkinud. Öösel tuleb palju oodata, kuna parvepoisile ei ole võimaldatud parve juures elamist. Samuti puuduvad arutihti
öötuled.
Vati parv
Varem olnud Vati kõrtsi juures Päärdu jõel
Silla-Poti maanteel ülesõiduks parv. Vigala majoraatmõisate omanik, rahva
hulgas „pimeda parunina“ tuntud Bernhard von Uexküll, käinud tihti Jädivere
mõisas aega veetmas. Kord kojusõidul olnud mõisahärra eriti kuraasis ja kui
neljahobusetõld mürinal parvele tormanud, ei pidanud kaitsepuud hoogu kinni
ning kogu ekipaaž olnudki jões. Kõrtsilised kuulnud appihüüdeid ja tõmmanud
hobuse koos tõllaga veest välja. Mõisahärra lubanud seejärel parve asemele kõva
silla ehitada. ( Vati sild )
Parv Võhandul
Postimees 11.01.1936
Parv Võhandul. Räpina piirkonna teemeistri
korraldusel avati uuesti liiklemine Võõpsu alevi ja Võõpsu küla vahelisel
Võhandu jõe ülesõidukohal parvega, kuna viimaste kestvate sulailmade tõttu oli
jää muutunud niivõrd rabedaks, et ülesõit Võhandust jääd mööda oli tõesti suur
julgustükk. Mootorsõidukid olid seni sunnitud kasutama palju halvemat ühendust
Tartu ja Petseri vahel üle Rahumäe-Orava.
Elva jõe parv
Postimees 26.07.1933
Peedu-Elva ühendustee kavatsusel. Kuna Peedu
ja Elva vahel on elav läbikäimine, eriti suvel, siis on võetud asjaomastes
ringkondades kõne alla Elva-Peedu vahelise ühendustee loomine, ja just
sõidukitele. Praegune tee, mis läheb raudtee äärt mööda, on vilets ega saa seal
sõidukitega üldse liikuda. Arvatavasti tuleb ehitamisele Elva jõele parv. Kavatsetav tee läheks praeguse teesihiga
ühte.
Omedu parv
Postimees 23.10.1935
Omedu küla kohal Peipsisse suubuval Kääpa
jõel, mis kohapeal kannab Omedu jõe nime, pole ülekäigu kohal senini silda,
kuna reisijaid parvega üle toimetatakse, ehkki jõgi asub 1. kl. maanteel. Et
aga tihtipeale väike parv ei suuda küllalt korralikult kõiki soovijaid üle viia
ja suuremaid autosid üldse ei kanna, ning, et parvel on sageli õnnetusi
juhtunud, siis on see ümbruskonnas pahameelt tekitanud ja alalised parve
kasutajad kodanikud saatsid teedeministeeriumisse märgukirja, kus palutakse
silla ehitamist ülesõodu kohta. Oma nõudmist põhejendavad nad ülaltoodud
asjaoludega.
Luunja parv
Postimees 20.11.1926
Kas Luunja Parv on igavene?
Silla ehitamise ja jõesängi muutmise
kavatsused.
Luunja parv Tartu külje all on tähtsaks
läbikäiguteeks jõukale maakohale. Kuid kevadel ja sagedasti ka sügisel suurvee
ajal muutub parv ülepääsmatuks. Samuti ei või parv järjest kasvava liikumise
juures igavesti rahuldada nõudeid. Kui rohkem rahvast liikvel, näiteks
laadapäevad Tartus jne. Tuleb hobusemeestel tundide viisi oodata sabas oma
järjekorda – parv suudab ainult mõne üksiku hobuse korraga peale võtta.
Maakonnavalitsuse teede osakonnas on seda sündmust arutatud ja arvamusele
jõutud, et silla ehitamine Luunja parve asemele varem ehk hiljem tõsiselt
päevakorrale tulbe võtta. Kuid emajõgi parve kohal on kaunis lai ja veevool
küllalt tugev. Puusilda ei maksaks sinna üldse ehitada vaid ehitus peaks olema
raud ehk raudbetoon. Teatavasti sünnitab Emajõgi Luunja parve kohal sügava
kääru, mille keskele jääb praegune kõrtsihoone. Sellepärast on kavatsus ehitada
uus sild tähendatud hoone taha, kuivale maale ja kui tee valmis, juhtida jõgi
kanali kaudu silla alt läbi. Igatahes ei võiks kanali kaevamine nõuda suuremaid
kulusid, kui aluste kinnitmaine voolavas jões. Pealegi kibub jõgi suurvee ajal
alati üleval täheldatud teed minema ja ongi juba maad uhtunud. Kunas võimalused
avanevad Luunja silla ehitamiseks kindlamal kujul kõnelda, on muidugi puht
majandusline küsimus.
Postimees 11.02.1932
Luunja saab moodsa silla. Esialgu pannakse
käima mootorparv. Teatavasti on juba
kauemat aega kõne all olnud Luunja parve
asemele uue ajakohase silla ehitamise küsimus. Praegune parv on vana ja ülekäimine seotud teatud
hädaohuga. Seni on uue silla ehitamine viibinud raha puudumise tõttu.
Teedeminister tegi aga nüüd Tartu maavalitsusele ja veeteedevalitsusele
ülesandeks, asuda eeltööde tegemisele Luunja parve
asemel silla ehitamiseks. Et aga sel aastal krediitide puudumisel silla
ehitamisega algust ei saa teha, siis pannakse käima uus mootorparv, mis on suurema kandejõuga.
Mäksa parv
Postimees 09.10.1926
Parv Mäksal. 27 a. tagasi viis tolleaegne mõisnik v. Essen Mäksa mõisa alt
üle Emajõe käiva parve ära Kavastu.
Ta ei sallinud mõisa õuest läbikäimist, hoolimata sellest, et parve ümbruskonna elanikud alatiseks
ülekäiguks vajasid. Aastat kolm tagasi palusid kohalikud elanikud
maakonnavalitsust Mäksale parve
avada. Nüüd on ehitusega nii kaugele jõutud, et uus parv
valmis ja ülekäik avatud.
Linnu parv
Postimees 21.02.1932
Palupõhja külale liiklemisvõimalust. Kavilda
valla luhatee nõuab korraldamist, iseäranis see, mis viib Linnu parveni. See tee on ühtlasi väljapääsuks
Palupõhja külale, kes Emajõe tagant kuidagi maisale maale ei pääse. Tee tuleks
kolmanda klassi teede hulka üles võtta ja Palupõhja meeste teha anda, kes
sarnase korraldusega heameelega nõus oleksid. Praegu antakse Palupõhja meestele
teise klassi teed sillutada, kuhu nad juure ei pääse Emajõe tagant muidu, kui
peavad hobused läbi jõe ujutama ja vankrid paatides üle tooma, kust neil pehmel
heinamaal ainult kuival ajal võimalik Puhja tulla. Kavilda volikogu peab siin
parandust tooma.
Lääniste parv
Postimees 10.04.1932
Kastre-Võnnu laat. Kevadine Kastre-Võnnu laat
oli väiksem sügislaadast pakkumise ja nõudmise poolest. Sest halb tee ja
Läänistest üle parve saamine jää
mineku pärast takistas inimesi laadale ilmumast. Kariloomi oli laadal näha
vähe. Makseti 15 kuni 45 krooni. Häid kariloomi polnud üldse näha. Väiksed,
kolme kuni kuue nädalased põrsad maksid 175 sendist - 3 kroonini.
Plüssa parv
Postimees 08.05.1932
Inimesed silla taga. Umbes 8 km Narvast viib
üle Plüssa jõe kaunis vana puusild. Teiselpool silda asuvad suured vene kalurikülad,
piirivalve jne. Neil päevil sai teatavaks, et sild on täiesti hädaohtlik
liikumiseks ja kui maavalitsuse komisjon kohale sõitis, sulges ta silla
silmapilkselt. Nii sattusid paljuv väljapääsmatusse olukorda, näiteks jäi ühelt
poolt silla taha palju neid, kes olid sõitnud Narva, teiselt poolt aga ei
pääsenud Narva poole need, kes olid sõitnud maalt, nende hulgas ka piirivalve.
Maavalitsuse äkiline samm tekitab väga palju nurinat, sest oli
juba ammu varem teada, et sild on hädaohtlikus seisukorras, ja juunikuul
kavatseti sellele ehitada liikuv parv.
Nüüd aga suleti sild silmapilkselt ja ühendus sünnib ainult paatidega inimeste
veoks.
Postimees 15.09.1932
Plüssa jõele asetatakse parv. Kuna Plüssa jõe sild on juba niivõrd
lagunenud, et ta ei kanna peal isegi enam raskemat koormat, siis otsustati sild
lammutada ning tema
asemele ehitada suurem parv. Praegu on parve
ehitamine Narva jõe ülemjooksul käimas.
Kaagvere parv
Postimees 09.10.1930
Kaagvere sild lahtikäivaks. Kuna mitmelt poolt
on soovi avaldatud, et Kaagvere parve
asemele ehitada kavatsetav sild saaks keskelt lahti käiv, sest muidu muutub
puuvedu suuremate lotjadega raskeks ja kulukaks, silla juures tuleks laadung
vahematele lotjadele ümber asetada. Linnavalitsus esitas sellekohase teadaande
teedeministeeriumile, kust saabus nüüd vastus, et nõupidamisele silla suhtes
kutsutakse ka linnavalitsuse esindaja. Näib tõenäolik, et avaldatud soov leiab
täitmist.
Ulila parv
Postimees 01.11.1926
Ulila vald ehitab parve
Emajõele talvetee kohale. Ulila vald on maakonnavalitsusele ette pannud lubada
ehitada parve Emajõele talve tee
kohale Ulilas. Maakonnavalitsus on ettepanekuga nõus, kui vald parve korras hoiab ilma toetusteta
maakonnavalitsuse poolt. Maakond annab vallale parve
ehitamiseks kolm osa endisest Ulila jõe ujuvsillast.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti