perjantai 22. heinäkuuta 2011

Meremuuseum taastab Maasilinna laevavraki

www.meiemaa.ee 23.07.2011

Oliver Rand

Meremuuseum laseb septembri lõpuks taastada 16. sajandist pärineva Maasilinna laevavraki, millel hakkab kevadel Tallinnas vesilennukite angaarides avatavas muuseumis olema keskne koht.

“Maasilinna laevavraki eksponeerimiskorda seadmine läheb maksma 32 800 eurot (vanas rahas 511 680 krooni) ja tööd peavad olema tehtud septembri lõpuks, sest siis saab eksponaadi asetada angaarides ettenähtud kohale,” lausus Eesti Meremuuseumi direktor Urmas Dresen. “Tööde käigus toimub vraki puudetailide lõplik konserveerimine, laeva puuduolevate konstruktsioonidetailide markeerimine terasest raamistikuga ja originaalosadega sobitamine. Kogu vana vrakiosa toestatakse.”


Praegu on Maasilinna laevavrakk lahti võetud ja üsna pea antakse Urmas Dreseni sõnul laeva taastamiseks stardipauk. “Kõik vajalikud hanked on toimunud, nii et paberite kordaajamine tööde alustamist enam ei takista,” kinnitas Dresen. “Toimub ka laeva mõõtusid arvestava ekspositsioonialuse rajamine. Angaarides hakkab paiknema Maasilinna vrakk põranda tasandil maapoolse kupli all klaasfassaadiga paralleelselt. Koht on selline, et see jääb kohe silma nii angaari sisenejatele kui ka väljujatele.”


Vesilennukite angaaride rekonstrueerimistööd peaksid lõppema 22. detsembril ja ekspositsiooni ülespanemiseks kulub umbes kolm kuud. Seega avatakse muuseum praeguste plaanide kohaselt järgmise aasta varakevadel.

Tallinnas paremad tingimused

Maasilinna laevavrakk viidi Orissaarest Tallinna möödunud aasta oktoobris, sest eesmärk oli tagada Maasilinna laevavrakile parimad säilimise ja eksponeerimise tingimused ajaks, kui Orissaare suudab ise laeva eksponeerimiseks tingimused luua.


Vraki avastasid meremuuseumi allveearheoloogiaklubi Viikar sukeldujad Väikese väina kaldal asuva keskaegse Soneburgi ehk Maasilinna ordulossi välisreidi vetest 1985. aastal. Kaks aastat hiljem toimetati vrakk kaldale.
Samasse Illiku laiule püstitati ka ajutine ehitis, mille otstarve oli vrakile kaitse ja konserveerimistingimuste tagamine. Esialgne uurimine on tuvastanud, et alus oli suure tõenäosusega ehitatud Saaremaal 1550. aasta paiku.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti