www.eestiloodus.ee, artikkel 04/2012 ajakirjas
Foto: Tollundi mees, wikipedia.org
Kõige rohkem tegutsevad arheoloogid seal, kus inimesed on armastanud
elada ja olla, seega kuival maal. Mõnikord toimetatakse ka vees,
uurides kunagisi veesõidukeid või vee alla jäänud rajatisi. Hoopis harva
leiab arheolooge aga kohtades, kus on nii vett kui ka maad – soodes.
Ehkki Eesti märgaladelt on teada hulk huvipakkuvaid ja haruldasi leide,
ei ole sood kunagi olnud arheoloogide peamine uurimisobjekt. Mõistagi,
arheoloogid uurivad kunagiste inimeste tegevusjälgi, kuid suurtel
sooaladel hajutatuna on neid keeruline leida.
Seetõttu on enamik soodest teada olevaid leide juhuslikud ning neid ei
ole märganud arheoloogid, vaid turba- või kraavikaevajad. Nii on aga
läinud kaduma oluline info algse leiupaiga ja -konteksti kohta ning
enamasti saavad muinasteadlased uurida vaid leitud eset ennast või
tõlgendada leidjate ütlusi.
Kiviaeg. Õnnelikud erandid soode uurimises on kiviaegsed, eriti
kammkeraamika perioodi (4200–3200 e. Kr.) asulad, mis paiknesid
jõekallastel või kunagiste järvede saartel, praegustel soosaartel. Hea
näide on Akali jõe kaldal, omaaegse Konsa talu maal olev asula, mis
praeguseks on mattunud kolmemeetrise turbakihi alla. Asula leiti 1937.
aastal turba kaevamisel ning seejärel tehti seal mitmel aastal
arheoloogilisi uuringuid.
Akali asula rikkaliku leiumaterjali säilimises mängis olulist rolli
asjaolu, et see oli VI aastatuhande teisel poolel e. Kr. kujunenud jõe
kaldale. Kuna Peipsi järv valgub aja jooksul lõuna poole, siis tõuseb ka
Emajõe veetase, ja nii mattusid Akali asula varaseimad kihid turba
alla. Orgaaniline materjal püsib turbas heas seisundis, nõnda ongi
Akalist teada arvukalt hästi säilinud luuesemeid. Vast kõige unikaalsem
on Akalist leitud lihvitud merevaigust ese, mis ilmselt kujutab kaelast
murdunud (vee?)linnu pead.
Arvatavasti oli soosaar hiljemgi hea peatuspaik, sest leide on ka
rauaajast ja isegi keskajast. Emajõe veetaseme tõusu tõttu asuvad uued
asustusjärgud soosaare kõrgemal osal, võimaldades nii arheoloogidele
leide hõlpsamini dateerida.
Kuulsaim kiviaegne asula Kunda Lammasmägi Virumaal paikneb samuti
soostunud järves. Lammasmägi on viimasel jääajal klindiservast lahti
murdunud paepangarahn, mille edasiliikuv liustikujää setitas kunagisse
klindilahte. Liustiku sulamise järel kuhjus lahe ette vall ning selle
taha kujunes jääaja lõpul järv. Esiti võeti Lammasmägi kasutusele VIII
aastatuhandel e. Kr. ning sealtpeale peatuti paigas aeg-ajalt kuni
pronksiajani.
Kunda Lammasmägi andis esimese muistisena põhjust võtta kõne alla
süstemaatilised uuringud soodes. Kui 1870. aastatel hakati kuivanud
järvenõos tsemenditehase jaoks merglit kaevandama, leiti sealt esimesed
kiviaegsed esemed. Kõik enne väljakaevamisi avastatud esemed Kunda järve
põhjast, muu hulgas arvukad tuuraotsad, harpuuni- ja ahinguterad, on
juhuslikult leidnud turbalõikajad või merglikaevajad. Tõenäoliselt on
tegemist toonaste kalastajate kaotatud esemetega.
Kuna Kunda leiud on avastatud juhtumisi ja mitme aastakümne jooksul, on
neid raske arheoloogiliselt uurida ja tõlgendada: ei saa ju tervet
omaaegse järve põhja läbi kaevata. Vähegi täpsemad leiukohad võiksid
jutustada palju huvitavat toonastest inimestest, näiteks kui järves on
teatud kohtades leide tihedamalt, võib see viidata püsivatele
kalastuskohtadele.
Rabalaip Rabiverest. Kui pidada silmas soodest avastatud
arheoloogilisi leide Euroopas laiemalt, meenuvad ilmselt paljudele
esimesena rabalaibad hilispronksiajast vanema rauaajani (umbes 1000 e.
Kr. – 500 p. Kr.), neist kuulsaimad ehk Grauballe ja Tollundi mees
Taanist. Teatavasti säilivad rabas surnukehade pehmed koed, nõnda on
nüüdisaegsed uuringud andnud palju uut ja põnevat teavet toonaste
inimeste haiguste, toitumise, väljanägemise, moe ja kõige muu kohta.
Vähem teatakse, et ka Eestist on leitud üks rabalaip: naise surnukeha
Harjumaalt Rabivere rabast. 1936. aastal leiti turvast kaevates
mumifitseerunud surnukeha ning loomulikult arvasid töölised esialgu, et
nad on sattunud kriminaalse teo jälgedele. Nii kutsutigi kõigepealt
kohale politsei, kes õnneks andis leiust teada Tartu ülikooli
arheoloogiakabinetile. Surnukeha kõrvalt leiti 1667. aasta münt, mis
küll ei märgi täpset surmaaega, kuid siiski osutab matuse ajale 17.
sajandi lõpul või 18. sajandi algul.
Naine ei olnud uppunud, vaid kindlasti maetud. Ühelt poolt viitab
sellele surnukeha asend selili, käed rinnal. Teiselt poolt aga laiba
säilimine üldse: ehkki turvas konserveerib anaeroobses keskkonnas
orgaanikat hästi, saab selline keskkond tekkida ainult siis, kui
surnukeha maetakse ja kaetakse turbaga. Uppumise tagajärjel hakkaks keha
ikkagi lagunema ja lõpuks häviks.
Pärast avastamist viidi surnukeha edasiste analüüside tarbeks Tartu
ülikooli anatoomikumi. Kahjuks ei ole nende uuringute protokoll
säilinud. Seejärel sängitati naine ühishauda Tartus Toomemäel, kus olid
juba Tartu Maarja kiriku kalmistult välja kaevatute luud. Seega me ei
teagi, mida arvati naise surma põhjuste kohta.
2010. aastal valmis arheoloog Riina Rammo uurimus Rabivere rabalaiba
riietuse kohta [7]. Kogu säilinud üleriietus oli tehtud lambavillast.
Vastu keha oli ilmselt olnud linane särk, mis praeguseks on hävinud;
seda hoidis koos rinnalt leitud väike hõbesõlg. Jalgu kattis villane
seelik ja ülakeha kaks villast kuube; lisaks olid tal villased kindad ja
arvatavasti ka sokid.
Kes too naine oli ja miks ta oli sohu maetud, ei saa me vist kunagi
teada. On oletatud, et ta võis olla vana ning pigem lihtrahva hulgast,
sest tema riided olid lihtsad ja mitu korda paigatud [7: 88]. Kuid väike
hõbesõlg maetu rinnal võib viidata ka teistele tõlgendustele.
Otsustades riietuse järgi (kaks villast mantlit, villane seelik, kindad
ja sokid), oli ta maetud külmal ajal.
Rabiveres on levinud kaks rahvajuttu. Neist üks on klassikalise
motiivistikuga lugu neiust, keda tabas õnnetu armastus ning kes sooritas
enesetapu ja maeti sohu. Teine lugu jutustab kõrtsielu armastanud
naisest, kes liiga sageli üle raba kõrtsis käis, kuni jäi ühel ööl
kadunuks.
Sooteed on ühed enim uuritud muistised soodes. Teed ei muuda ju pärast
avastamist asukohta ning neid on võimalik märgata ka masinatega
töötades. Tihti on sooteed teada rahvapärimusest, mille järgi on paljud
neist ehitatud Põhjasõja ajal Karl XII nõudel.
Suur osa avastatud, uuritud ja dateeritud sooteedest kuulubki kesk- ja
uusaega, kuid teada on ka märksa vanemaid näiteid. Seni vanimad sooteed
on teada Harjumaalt Kata Heinasoost (3.–4. saj. p. Kr.) ja Pärnumaalt
Soontagana soosaare ja sealse linnuse lähedusest (6. saj. p. Kr.) [2].
Kõige enam on Soontagana linnusest teada 12.–13. sajandi materjali, kuid
kindlasti oli linnus kasutusel varemgi. Siiski ei pruugi
radiosüsinikudateering tähendada seda, et sootee rajati rooma rauaaja
lõpul, sest tee-ehituseks võidi kasutada mitmesaja-aastast puud.
Eesti sooteedest tuntuim ning ilmselt kõige paremini uuritud on
Järvamaal asuv Viraksaare palktee, mis avastati 1985. aastal
freesturbaväljade vahelist kuivenduskraavi kaevates [4]. Üksteise kõrval
paiknenud palgid asusid 30–70 cm sügavuse turbakihi all ning olid just
seetõttu väga hästi säilinud.
Dendrokronoloogilise uuringu järgi on tee arvatavasti ehitatud
1567.–1592. aastate paiku, kui Eesti aladel käis Liivi sõda. See on
andnud põhjust oletada, et Viraksaare sootee võis olla põgenemistee
vaenlase eest varjatud soosaarele. Siiski tundub kolme meetri laiune
palktee salajasse pelgupaika siirdumiseks liiga lai ja silmatorkav.
Umbes kümne meetri pikkuse kinnikasvava lõiguna saab seda teed praegu
vaadelda ka maapinnal.
Sama laadi teid kui Viraksaarel on leitud ka mujalt, näiteks Pärnumaalt
Lehu suursoost. Sala-, soo- ja sõjateed on levinud motiiv Eesti
rahvapärimuses, kus nad nii mõnelgi juhul seostuvad pelgupaikadega soos.
Pelgupaigad. Enamjagu sooteid on niisiis viinud soode keskele,
varjupaikadesse soosaartel. Need on muistised, mida teame peamiselt
pärimuse vahendusel ning arheoloogiliselt ei ole neist veel ühtegi kuigi
tulemuslikult uuritud. Kuna soosaartel paiknevatel pelgupaikadel käidi
harva ja pigem hädaohu korral, siis ei ole neisse ladestunud ka
arheoloogilist kultuurkihti.
Paljude pelgupaikade kohta on rohkesti teada värvikaid pärimuslugusid,
enamasti sellest, kuidas sinna mindi, loomadel suud kinni seoti, kuid
ikkagi reetis kukelaul, lapsenutt või toidutegemise lõkkesuits
vaenlastele pelgupaiga asukoha. Ent leide ei ole pelgupaikadest teada ja
nii on nende vanust keeruline kindlaks teha. Selliseid pelgupaiku on
tõenäoliselt kasutatud läbi aegade ja kõikide suuremate sõdade ajal
kuni Teise maailmasõjani. Enamik pelgupaigaga seotud pärimust seostub
viimaste suurte ajalooliste sõdadega: Liivi või Põhjasõjaga.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti