torstai 10. helmikuuta 2011
Traakia/traaklased
Minu netiavarusest kokku kogutud materjal.
Traaklased olid üks arvukaim rahvus antiikajal kes asustasid Balkani poolsaare kirdeosa kuid hiljem valgusid laiali ümbruskonda. Praeguse Bulgaaria aladelt on leitud ja kindlasti ka leitakse edaspidi hulgaliselt traakia kuningate haudasid....mis mind isiklikult täielikult lummavad...ja noh, ei saa salata et kuningatega koos maetud kullast esemed kedagi külmaks jätavad:
Spartacus ja Orpheus olid traaklased
http://et.wikipedia.org/wiki/Traaklased
Minu YouTube lemmikute hulgas on järgmised videoklipid
http://www.youtube.com/watch?v=oc8rVUUgW...re=related
http://www.youtube.com/watch?v=IiZIn05jO...re=related
http://www.youtube.com/watch?v=U64qEy0u5...re=related
http://www.youtube.com/watch?v=DK9OdYvbL7o
http://www.youtube.com/watch?v=aVNqJ2vg-p8
http://www.youtube.com/watch?v=jnY0knx2lb0
http://www.youtube.com/watch?v=sy4j6Fh2kJA
Natuke kohaliku laulukoori :
http://www.youtube.com/watch?v=UGn5DrSmC...re=related
Traaklaste Dionysose kultus
Väga rikas miimiliste elementide poolest oli ka Dionysose kultus. Näidendite etendamine Kreekas toimus V ja IV sajandil ainult Dionysose pidustustel, eriti Suurtel Dionüüsiatel märtsis-aprillis ja lenaiadel jaanuaris-veebruaris, ning moodustas osa selle jumala kultust. Dionysos (Bakchos) on looduse loovate jõudude jumal. Tema kehastuseks loeti taimi: puid, viinapuuvääti, - või loomi: härga, hobust või sokku. Dionysose sümboliks oli fallos. Kõige primitiivsemad Dionysose kultuse vormid säilisid Traakias: jumala austajad, sagedamini naised, täitsid kollektiivseid öiseid riitusi tõrvikute valgusel, flöötide ja timpanite helide saatel. Riietatud loomanahkadesse, vahel sarved peas, kujutasid nad Dionysose saatkonda, erutatud tantsus viisid end ekstaasi, kiskusid tükkideks jumalat kehastava looma ja õgisid ta toorel kujul, ühinedes niiviisi jumalusega. Selles jumala seestumuse seisukorras muutusid mehed bakhideks, naised bakhantideks ehk menaadideks. Kiskunud tükkideks oma jumala, hellitasid nad teda seejärel nagu äsjasündinud, hällis lebavat last, viibutades seejuures korvi selles lebava fallosega. Päris-Kreeka kuulub Dionysose usundi laialdane levik VII-VI sajandil. Dionysose kannatused said nüüd kõlbelise mõtestuse: lõhkikistud ja elustava jumala ümber arenes võitluse probleemistik heade ja kurjade jõudude vahel kõlbelises elus, süütu kannatuse ja õigluse lõpliku võidu probleemistik. Traakia kultuse primitiivseid vorme pehmendati tunduvalt. Dionysos viidi Olümpose jumalate süsteemi Zeusi ja teebalanna Semele pojana. Dionysose kultus võttis endasse kergesti nii mitmesuguseid karnevali-tüüpi tavandeid kui ka peiesid esivanemate või kohalike heeroste auks. Seoses Dionysose kultusega arenes, kui üks tema koostusosi, atika draama oma kolmes harus: tragöödia, komöödia ja saatüridraama. Tragöödia lähted kajastasid Dionysose usundi kannatuslikku külge tema kõlbelises ümbermõtestuses, komöödia oli seotud tema karnevalipärase küljega. Oma arenenud kujul eemaldusid need mõlemad zhanrid kaugele rituaalse mängu vahetuist vormidest; mis puutub saatüridraamasse (saatürid, metsadeemonid, sarvede ja sabaga olendid, Dionysose kaaslased), siis see ei etendanud iseseisvat osa ja oli vaid lisandiks tragöödia etendusele. Tragöödia saavutas kirjandusliku arengu enne komöödiat ja oli kogu V sajandi kestel ateena draama tähtsamaks
liigiks.
http://lepo.it.da.ut.ee/~avramets/Kreeka8.htm
Orpheus ja Orfism
Eelnevas postis toodud Dionysose kultuse alusesl tekkis Traakias uus müstiline usuvool nendest kes seostasid ennast Orpheusega.
Orpheus laulik ja arst, kes oletatavasti tegutses millalgi ajavahemikus 1500-1200 e.Kr. Mütoloogias käis ta ka Hadeses e. surnuteriigis ära. Bulgaaria teadlane Nikola Sipkovenski näeb Orpheuses esimest arsti maailma ajaloos, kelle nimi pärineb foiniikia keelest ja tähendab suurt arsti. Orpheus oli universaalne geenius, kes ammutas tarkust Egiptuse, Foiniikia ja teiste Väike-Aasia igivanade tsivilisatsioonide kultuurrahvaste vaimuvaradest. Oletatakse, et Orpheus oli orfismi loojaks. Orfikud ise pidasid end Orpheuse ja tema õpilase Musaoise(kes oli ka legendaarne laulik) rajatud salaõpetusse pühendatuiks. Orfismi kirjavarast on säilinud katkendeid, need pärinevad eri aegadest, enamik 3.sajandist e.Kr.
Orpheus oli Dionysose kultuse vastasel seisukohal. Kui Dionysose kultuse järgiad tõid vereohvreid ja isegi õgisid neid siis orfikud olid selle vastased. Orfikud järgisid tervet rida kohustusi ja keelde, millest esikohal oli lihasöömine keeld ja ka seksuaaltungide piiramine. Sektis kehtis põhjlik reeglitekogu ning pühitsetud järgisid innukalt distsipliini. Reeglid ja distsipliin garanteerisid sekti liikmete puhuse ning rõhutasid nende erinevust teistes inimestest ilmalikest, kes elavad ebapuhtas ja rüvetatud maailmas. Orfikud olid alati rõivastatud valgesse.
http://en.wikipedia.org/wiki/Orphism_(religion)
http://lepo.it.da.ut.ee/~avramets/Orfism.htm
Orpheuse üleloomulikud võimed
Orpheusele omistati üleloomulikke võimeid :
ta "nõidus " ära metsloomi, pani puud ja kivid tantsima ja muutis
jõevoolu. Olles üks tsivilisatsiooni pioneere, õpetas ta inimkonnale meditsiini/ravimkunsti, kirjutamist ja põllumajandust.
Ta oli ka oraakel ja praktiseeris maagiat.
http://www.ancient-bulgaria.com/2006/08/...mountains/
On mitmeid tõendeid mis võivad kinnitada, et Orpheus ei ole lihtsalt müütiline isik.
18 aastat tagasi leidis üks aardekütt mündi mis oli vermitud Philipopolises ja selle ühel küljel kujutatu Rooma imperaator Caracallat ja teisel pool Orpheust. Philipopolise jumalus oli aga Orpheus ja selle piirkonna olid asustanud traaklased. Orpheust kujutatakse aegade algusest lüüraga, ümbritsetuna metsloomadest ja lindudest.
http://www.ancient-bulgaria.com/2007/08/...bulgarian/
On leitud ka võimalik Orpheuse haud kohast nimega Tatul.
http://www.ancient-bulgaria.com/2006/08/...f-orpheus/
Traakia kuningad
Traaklased elasid algselt hõimudena ja iga hõimu liider oli sama hea kui kuningas. Esimesena aga liitis mitu hõimu Terese nimeline mees mida ta tõenäoliselt tegi ka vägivaldselt. Tema oli Odrysia kuningriigi rajaja. Ega see kerg ei olnud sest paljud hõimud olid harjunud ise hakkama saama ja ei olnud sugugi huvitatud kellelegi võõrale allumisest. Seega käis Bulgaaria aladel pidev hõõrumine ja sõdimine erinevate hõimude vahel ja leppimine ja liidu loomine ja sellest lahti ütlemine....Laugh
Kuningate list on Wikis :
http://en.wikipedia.org/wiki/Thracian_kings
ja
http://www.historyfiles.co.uk/KingListsE...Thrace.htm
Ja Odrysia kohta on ka Wikis :
http://en.wikipedia.org/wiki/Odrysian_kingdom
Mis aga on põnev, et pea iga rikkam hõim kus oli suurem kogukond ( linn ) ja kelle juht ennast kuningaks pidas vermisid usinasti münte. Mis aga on aidanud ajaloolastel ja arheoloogidel saada nende kuningatest ja ka uskumustest aimu, samuti määratleda teatud kohtade vanust ja seost teatavate isikutega
Siin link tänaseks teada olevatest Traakia müntidest :
http://www.wildwinds.com/moushmov/thracian_kingdom.html
Traakia linn veealt välja
Bulgaarias on algatatud projekt iidse traakia linna veealt välja toomiseks.
Projekt iidse Traakia pealinna Sevtopolise veest "välja tõstmine" Koprinka veehoidlast ning selle muutmine turistidele vaatamisväärsuseks läheb maksma umbkaudu 100 miljonit eurot. Sevtopolis asub hetkel 20 meetri sügavusel veehoidla põhjas, kuid selle jäänused on hästi säilinud. Varemete ümber ehitatakse sein ning seest pumbatakse vesi välja - sedasi jääb alles veehoidlasse kunstsaar, kuhu turiste siis oodatakse.
http://www.minut.ee/article.pl?sid=08/08/10/1957219
http://www.novinite.com/view_news.php?id=95854
Perperikon
Bulgaaria arheoloogid leidsid unikaalse Traaklaste kultuskompleksi Perperikonis ( iidne traakia linn ). Dateeritakse 1500 BC. Kompleksis on 9 altarit, millest uks 1,5 kuni 2 meetri paksune ( seni louna/euroopast leitud suurim altar ). Toenaoliselt viidi kompleksis labi tulerituaale, mida samal ajal praktiseeriti ka Egiptuses ja
Kreetal.
http://www.novinite.com/view_news.php?id=107916
Labels:
dionysose kultus,
orpheus,
perperikon,
traakia
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti